از موفقیت‏‏هایمان بیشتر از شکست‏ها می‏آموزیم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 10 آبان 1389
بازدید : 901
نویسنده :

 

از موفقیت‏‏هایمان بیشتر از شکست‏ها

 

می‏آموزیم

 

 

در چند سال اخیر ، به مدد پیشرفت تجهیزات پزشکی و ارتقای عملهای میکروسکوپی، میزان موفقیت در جراحی های پیوند مجدد اندام به طرز چشمگیری بهبود یافته است. این لیست شامل برخی از عملهای جراحی پیوند اعضای جالب و مهیج از قطعات بدن است که به علت تصادفات و ضرب و جرح از بدن افراد جدا شده است. در اینجا لازم است که مطلبی را در رابطه با کمک به افرادی که دچار نقص عشو می‏شوند عرض نمایم و آن این است که چنانچه شما در صحنۀ حادثه حضور داشتید، کافیست قطعۀ کنده شده یا بریده شده را داخل یک پلاستیک تمیز گذاشته و آنرا داخل یخ قرار دهید و سریعا به همراه بیمار به اولین مرکز فوریتهای پزشکی برسانید.

و در اینجا لیست ۱۰ عمل جراحی پیوند مجدد عضو را مشاهده می‏نمایید :

۱ -  دست راست از شانه در حادثۀ قطار (۱۹۶۲)

اولین عمل موفقیت آمیز پیوند عضو بریده شده بر روی پسربچه ای ۱۲ ساله به نام اورت نوولز در سال ۱۹۶۲ انجام گرفت. او مشغول جست و خیز بر روی یک قطار باری در ماساچوست بود که از روی آن پرتاب شده و به دیواری برخورد نمود که دست وی از قسمت شانه به طور کامل جدا شد. وی دستش را که داخل آستین لباسش بود با دست دیگرش حمل نموده و به سرعت به اورژانس مراجعه نمود. سرگروه بخش جراحی، دکتر روناد مالت سریعا تیمی از جراحان را تشکیل داده و عمل خود را آغاز نمودند. پس از ساعتها جراحی آنها توانستند رگهای خونی، استخوان و پوست را به هم پیوند بزنند. پس از اینکه رنگ دست به رنگ صورتی برگشت و تپش در آن احساس شد، آنها چهار عصب اصلی و بزرگ را به هم پیوند دادند.

پیوند دست

پس از چهار سال از زمان عمل جراحی پیوند دست، اورت به همان صورتی که از دست دیگرش استفاده می‏کرد، از دست پیوند خورده‏اش نیز استفاده می‏نمود. او در نهایت بر روی یک کامیون شش چرخ کار کرد و کیسه‏هایی از گوشت را به راحتی حمل می‏‏نمود.

مطلب جالب : پس از این حادثه‏‏ اورت بسیار مشهور شد. او بارها و بارها مخاطب خبرنگاران قرارگرفت و نامه ها و هدایایی را از بازیکنان لیگ بیس بال و فضانوردان دریافت کرد، حتی یک گروه طرفداران وی تشکیل گردید.

۲ – پای راست در حادثۀ شهربازی (۲۰۰۷)

دختر نوجوان، کیتلین لسیت، اخباری تکان دهنده را در سرتاسر جهان، پس از حادثه‏ای که در پارک سیکس فلگز در کنتاکی آمریکا برایش اتفاق افتاد بوجود آورد. وی که سوار بر چتر شیرجه (نوعی وسیله) بود، ناگهان یکی از کابل‏ها پاره شده و به دور هر دو پای وی گره خورد و هر دو پا قطع گردید.

قطع دوپای این دختر توسط کابل

او می‏گوید “من به خاطر دارم که قبل از اینکه وسیله به سمت پایین شیرجه رود، احساس ضربۀ شدیدی در سرم نمودم و پس از آن احساس کردم که بر روی آتش بوده وبوی گوشت سوخته‏ای را احساس نمودم.”
جراحان موفق شدند که پای راست او را پیوند زنند اما متاسفانه موفق نشدند پای چپ او را پیوند بزنند و مجبور شدند پای چپ او را تا قسمت زانو قطع کنند.

کابل قاتل

مطلب قابل توجه : کلیۀ هزینه‏‏های عمل کیتلین  حدود صدها هزار دلار شد که مسئولین بیمارستان قبول کردند که تا زمان مشخص شدن نتیجۀ دادگاه و شکایت او علیه شهربازی دست نگه داشته و این مبلغ را موقتا از وی نگیرند.

۳ – دو دست که توسط دستگاه برش قطع شد (۲۰۰۵)

در سال ۲۰۰۵ در کارخانه‏ای در نیویورک، آرسنیو ماتیاس بر روی دستگاه وکیوم پرس پلاستیک کار می‏کرده است که ناگهان دستگاه دچار مشکل شده و دو دست او از ناحیۀ مچ قطع می‏گردد. ماتیاس که کاری از دستش بر نمی‏آمده فقط شاهد پاشش خون از دو دستش است و دو کف دست او بر روی زمین کنار دستگاه افتاده که همکاران وی سریعا او را بر روی صندلی میگذارند و به وی توصیه می‏کنند که دستانش را بالاتر از سرش بگیرد تا شدت خونریزی کمی کاهش یابد. دو همکار دیگر وی کمربندهایشان را به دور دو بازویش می‏پیچند و چند نفر دیگر به سوپرمارکتی که در نزدیکی آنجا بوده شتابان رفته و بسته‏‏هایی از یخ را تهیه می‏نمایند تا دستان بریده را داخل یخها قرار دهند. سپس پلیس هوایی توسط هلیکوپتر وی را به بیمارستان یکی از دانشگاهها برده و پس از چهار هفته که از عمل پیوند او گذشت، بیمارستان را ترک می‏نماید. از آن زمان ماتیاس به مدت یک سال تمرینهای مکرری را برای بازتوانی دو دستش انجام می‏دهد که سرانجام آنها به حالت اولیه بازمی‏گردند.

قطع دو دست و
پیوند مجدد آنها

مطلب قابل توجه : سازمان سلامت و امنیت شغلی به استناد مواردی دیگر و همچنین عدم آموزش کافی به پرسنل و نیز عدم سرویسکاری به موقع دستگاهها، کارخانۀ فوق الذکر را متهم می‏نماید.

۴ –  دو نفر هرکدام یک دست در مسابقۀ طناب کشی (۱۹۹۷)

شاید این قضیه برای افراد شهرنشینی مانند ما کمی عجیب باشد اما واقعی است. در سال ۱۹۹۷ در ساحل رود کیلونگ در تایپه، به مناسبت جشنی ملی، مسابقۀ طناب کشی برگزار شد که بیش از ۱۶۰۰ نفر در آن شرکت کردند. مسابقه به این صورت بود که قد بلندترین فردهر تیم به عنوان نفر جلویی در مقابل قدبلندترین فرد تیم مقابل ایستاد.

قطع دو دست در مسابقه طناب کشی

پس از سوت شروع بازی، هر تیم که بالغ بر ۸۰۰ نفر بودند با نهایت قدرت خود شروع به کشیدن طناب نمودند که متاسفانه با توجه به اینکه طناب برای نصف این شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود، دقیقا از وسط پاره شده و با شدت زیادی باعث قطع دست هر دو نفر جلویی تیمها شد. سپس به سرعت آنها را به بیمارستان Mackay Memorial فرستاده و پس از ۷ ساعت عمل دو دست به محل اولیه پیوند زده شد.

نکته : بسیاری از گزارشها مبنی بر این بوده که به دلیل پیچاندن دست به دور طناب این حادثه رخ داده اما در واقع به دلیل حالت ارتجاعی که طناب نایلونی داشته و با شدت زیادی برگشت خورده است، این حادثه رخ داده است.

۵ – ترمیم گوش چپ (۲۰۰۸)

در سال ۲۰۰۸، یک دانشجوی ۲۶ ساله اهل لیدز با گروهی در حال گردش در بیرون شهر بود که سه نفر به وی حمله کردند و پس از گذشت حوادثی باعث شدند تا گوش وی کنده شود. با توجه به اینکه گوش وی پس از ۱۷ ساعت  بعد از حمله پیدا شد، جراحان تصمیم گرفتند گوش وی را به داخل شکم او پیوند زده تا بافتهای آسیب دیدۀ آن احیا شود و در آخر گوش او را به جای اصلی خودش پیوند زدند.

ترمیم گوش

خوب است بدانید که : سابقۀ ترمیم گوش به ۶۰۰ سال قبل از میلاد در هند بازمی‏گردد.

۶ – انگشت بزرگ پا به جای انگشت اشاره دست (۲۰۰۷)

گرت لا فیور، کارگر جنگل پس از اینکه انگشت اشارۀ دست خود را در حین کار از دست داد، تصمیم گرفت که انگشت بزرگ پای خود را قطع کرده و به جای انگشت اشارۀ دست از آن استفاده کند. پس از یک عمل شش ساعته در بیمارستان Saint Mary’s Pros در سانفرانسیسکو، جراح این عمل موفق به حدا نمودن تاندوم، رگها و عصبهای انگشت پای وی و نصب مجدد آنها در محل قبلی انگشت اشارۀ دست او شد. پس از گذشت کمتر از دو ماه از این عمل گرت توانست به راحتی امضا کرده و لباسهای خود را به راحتی بین انگشتان خود بگیرد. همچنین انگشت کنار شصت پای او، پس از مدتی انحراف پیدا کرد و شکل متوازنی را به پای او داد.

پیوند انگشت پا به دست

نکته قابل توجه : این اولین عمل پیوند انگشت پا به عنوان انگشت اشاره دست نیست بلکه اولین مورد در سال ۱۹۶۹ گزارش شده است. دلیلی که این نوع عمل رایج می‏باشد این است که شصت پا حدود ۴۰% کارایی انگشت اشاره دست را دارا می‏باشد.

۷ – ساعد دست چپ بریده شده توسط دندانهای کروکودیل (۲۰۰۷)

تصویر زیر به گونه ایست که گویا با فتوشاپ بر روی آن کار شده است اما این تصویر کاملا واقعی بوده و متلق به صحنۀ قطع شدن دست آقای چانگ پو یو است. در سال ۲۰۰۷ در باغ وحش شائوشان چین، هنگامی که این فرد در حال خارج کردن آمپول آرامبخش از دهان این کروکودیل تربیت نشدۀ نیل که به مدت یکماه غذایی مصرف نکرده بود، این حادثه برایش اتفاق افتاد و دست وی از ناحیۀ ساعد چپ قطع گردید.

دست قطع شده توسط تمساح

او در واقع وی متوجه نشد که این کروکودیل به طور کامل بیهوش نشده است. پس از این حادثه چانگ به سرعت به بیمارستان سرپایی باغ وحش مراجعه کرده و مسئول آنجا با خالی کردن دو گلوله شکاری بر روی کروکودیل وی را کمی بیحال می‏نماید. البته ناگفته نماند که گلوله‏ها به طور کامل به بدن این جانور نفوذ نکردند اما برای رها کردن ساعد جاماندۀ وی از دهانش کافی بوده‏اند. پس از آن وی را به سرعت به بیمارستان این شهر منتقل نموده و پس از ۵ ساعت عمل جراحی ریز، دست وی را پیوند می‏زنند.

۸ – پوست جمجمه که توسط سگ خورده شده بود (۲۰۰۴)

درسال ۲۰۰۴، امیلی استینت، دختر چهار ساله‏ای که در حیاط پشتی خانه مشغول بازی بود مورد حملۀ یک سگ پیت بول که در آن خانه نگهداری می‏شد قرار گرفت و این سگ نیمه وحشی که قلادۀ خود را به شدت پاره کرده بود، بخشهایی از پوست جمجمۀ امیلی را گاز گرفت.
پس از آن امیلی را به سرعت به
بیمارستان کودکان Kosair در شهر لویی‏ویل در ایالت کنتاکی آمریکا برده و در همان حین یک مامور شریف، آن سگ غیرقابل کنترل را با یک گلوله از پا در آورد.

پیوند پوست جمجمه

پزشکان جراح کودک به مسئولین شریف اعلام کردند که اگر می‏خواهید این کودک نجات پیدا کند، باید قسمت جدا شدۀ جمجمۀ سر او را بیابید. پس از این اعلام، مامورین شروع به جستجو در حیاط پشتی خانه کردند اما چیزی دستگیرشان نگردید و با ظن اینکه ممکن است سگ قسمتهای جمجمۀ این کودک را خورده باشد، شکم او را پاره کرده و خوشبختانه از داخل معدۀ سگ، قسمتهای جدا شدۀ جمجمۀ دختربچه را یافتند و آنها را به سرعت به بیمارستان انتقال دادند.
پزشکان موفق به نجات این کودک شدند اما علیرغم زالودرمانی‏های متعددی که انجام شد (leech therapy)، قسمتهایی از جمجمه پس از گذشت اندی از بین رفت و پزشکان مجبور به انجام پیوندهای دردناک بدن شدند.

نکتۀ قابل توجه : زالودرمانی در احیاء بافتهای ازبین رفته و بهبود سیستم خونرسانی در بافت آسیب دیده کاربرد دارد. زالو به دلیل داشتن مواد ضد انعقاد خون در بزاق خود باعث گردش خون در بافت آسیب دیده می‏شوند.

۹ – اسباب مردانه در توالت فرنگی (۲۰۰۵)

در سال ۲۰۰۵ در شهر انکوریج در آلاسکا، مردی ۴۴ ساله که رابطه خود را با نامزدش بهم زده بود، پس از مشاجره‏ای لفظی با وی، تصمیم گرفتند که از لحظات آخرخاطره‏ای خوش داشته باشند. در همین اثنا و پس از گدشت چند دقیقه، نامزد ان مرد، با چاقویی که از آشپزخانه آورده بود، اسباب مردانه آن مرد را بریده و آنرا داخل توالت فرنگی انداخته و فلاش آنرا می‏کشد تا آب آنرا با خود ببرد. سپس آن زن، نامزدش را به بیمارستان برده و به بهانۀ جابجایی اتومبیل خود، از آنجا دور می‏شود.

عضو بریده شده در توالت

پلیس که از ماجرا خبردار شده با گروهی متخصص به خانۀ آن مرد مراجعه نموده و صحنۀ جرم پاکسازی شده را حدث می‏زند و از ماجرایی که در این خانه اتفاق افتاده آگاه می‏گردد. پس از آن گروهی را مسئول بیرون کشیدن بخش بریده شدۀ بدن مرد نموده و آنها نیز پس از کندن توالت از محل اتصال به زمین، قطعۀ بریده شده‏ را که حدود ۲ ساعت از بریدن آن می‏گذشته، پیدا کرده و آنرا داخل ظرف یخ قرار داده و به بیمارستان تحویل می‏دهند. پس از گذشت ۶ ساعت، یعنی تقریبا ساعت ۶ صبح، پزشکان عمل جراحی پیوند را موفقیت آمیز توصیف می‏کنند.

۱۰ – صورت برش خورده توسط ماشین کشاورزی (۱۹۹۴)

این شماره شاید شما را حیرت‏زده نماید. در سال ۱۹۹۴ دختربچه‏ای ۹ ساله به نام سندیپ کور در هند، دچار حادثه توسط ماشین خرمن کوبی شد. این ماشین پوست سر و صورت او را کاملا جدا نمود. دختر بچه که با حالتی بیهوش به بیمارستان اورده شد، به سرعت تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از چندین ساعت عمل جراحی، آبراهام توماس که پزشک جراح صورت سندیپ کور بود، توانست با موفقیت صورت و جمجمۀ وی را به حالت اول بازگرداند.

پیوند کامل صورت و بخشی از پوست
جمجمه

تصویر فوق سندیپ را در سن ۱۹ سالگی، ۱۰ سال پس از عمل جراحی پیوند نشان می‏دهد که اکنون وی در حال گذراندن دورۀ پرستاری است.

شمارۀ اضافی : دست قطع شده در حادثۀ رانندگی به پا سپس به دست (۲۰۰۴)

این مورد برای اولین بار – در سال ۲۰۰۴ – اتفاق افتاد. اسرائل ساریو، رانندۀ ۲۵ سالۀ کامیون که در حادثۀ تصادف دست چپ خود را از ناحیۀ آرنج از دست داد، پس از یک عمل جراحی موفقیت امیز توانست آنرا بازگردانده ببیند اما پس از گذشت مدتی کوتاه محل پیوند عفونی شده و پزشکان والنسیای اسپانیا مجبور به قطع کردن مجدد دست وی شدند تا بتوانند محل پیوند را از عفونت بزدایند.

پیوند دست به پا و سپس به دست

در این حین دست وی را به لگن وی پیوند زدند تا گردش خون در آن ادامه یافته و در این مدت دست از بین نرود. پس از ۹ روز دورۀ درمان محل پیوند مجددا دست او را به جای اصلی خود بازگرداندند.

 




:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: تصاویر واقعیت دارند , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به silverstar خوش اومدین امیدوارم لحظات خوبی رو اینجا سپری کنین اگه کسی مایل به تبادل لینک بود مارو لینک کنین و قسمت نظرات وبلاگ خبر بدین

به نظر شما این وبلاگ ارزش تبدیل شدن به یک سایت رسمی رو داره


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نوشته ی طنز.جوک.خنده و آدرس silverstar.loxblog.ir
لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com